Fusionernes bryggeri

Det børsnoterede Royal Unibrew er Danmarks næststørste bryggerigruppe efter Carlsberg. Det er fortællingen om fusioner og opkøb mellem Faxe, Ceres og Albani. Faxe blev især en succes takket være en ung enke, mens øllet fra Albani blev anbefalet af H.C. Andersen.

Foråret banker på døren, og snart er sommeren over os. Forestillingen om en iskold, perlende fadøl på en af byernes mange cafeer efter en lang arbejdsuge synes velkommen for mange. Øllet er en tradition, der går flere tusinde år tilbage i tiden. Angiveligt blev det første øl skabt ved en tilfældighed da en kvinde hældte vand i en krukke med korn, der herefter spirede og tørrede ind igen. Takket være naturgær i luften gærede blandingen, og da man smagte resultatet, satte man pris på både smagen og virkningen af den alkoholiske drik.Ifølge Royal Unibrew var de gamle egyptere de første til at brygge øl. Øllet smagte noget anderledes end i dag, hvor det laves af primært malt, humle, gær og vand. Egypterne kendte ikke til gær og hældte dadelsaft i øllet, og øgede dermed alkoholprocenten. Dengang blev øllet både drukket af de levende og ofret til guderne.

Netop Royal Unibrew er i dag Danmarks næststørste ølkoncern, kun overgået af Carlsberg, og koncernens hovedmarkeder omfatter Danmark, Finland, Italien og Tyskland samt Letland, Litauen og Estland. Endvidere afsætter koncernen maltdrikke i Americas-regionen og større byer i Europa og Nordamerika med høj koncentration af indbyggere fra de caribiske og afrikanske områder, hvor maltdrikke er populære. I 2014 havde Royal Unibrew en omsætning på godt 6 milliarder kroner og de 2.400 medarbejdere producerede 9 millioner hektoliter øl, malt- og læskedrikke. Koncernen har hovedsæde i Faxe, men de historiske rødder starter i Odense og Aarhus for mere end 150 år siden

Albani
“Jeg kan ikke rose denne øl højt nok. Den er forfriskende, delikat og stærk. Prøv den!”

Således skrev eventyrdigteren over dem alle, H.C. Andersen, om produkterne fra bryggeriet Albani. Odenses internationalt kendte bysbarn skrev sin varme anbefaling af Albani-øllen i et brev fra et af sine mange ophold i fødebyen. Oprindeligt var Albani et lokalt Odense-foretagende, men er i dag hele Fyns øl, og det fynske bryg fås mange andre steder i Danmark.

Eventyret om Albani begyndte med cand.pharm. Ludvig Theodor Schiøtz, der blev født på Bognæsgård ved Roskilde i 1821 og efter sin konfirmation fik plads på apoteket i Frederikssund. Han fortsatte uddannelsen på Vajsenhus-apoteket i København, og i april 1844 fik han eksamen som farmaceut med førstekarakter. I de følgende år arbejdede han på apoteker i hovedstadsområdet, men deltog også som frivillig i treårskrigen.

I 1851 blev Th. Schiøtz højskolelærer i Rødding, hvor han blandt andet underviste eleverne i kemi, jordbundslære og zoologi og sågar startede en planteskole. Efter knap fem år på højskolen fik Th. Schiøtz arbejde hos brygger J.C. Jacobsen i Valby. Th. Schiøtz ønskede selv at anlægge et bryggeri i Flensborg, men kom så i forbindelse med de to unge forretningsfolk, Edv. Esmann og Johan Frederik Rasmussen, der ville oprette et bryggeri i Odense. Trekløveret blev enige om at etablere en virksomhed, hvor Th. Schiøtz tiltrådte som bryggeri­inspektør den 2. april 1859. Her brugte han sin tekniske dygtighed til at udforme de konkrete planer for opførelsen af Albani­bryggeriet, der satte produktionen i gang den 7. november 1859. Bryggeriet lå også dengang centralt i Odense.

Frem til 1889 var Th. Schiøtz bryggeriets ubestridte førstemand, og da firmaet blev omdannet til et aktieselskab i 1868, blev Th. Schiøtz meget naturligt medejer. Han fik andel af bryggeriets overskud, og sammen med aktieudbyttet sikrede det ham i de følgende år så stor en indkomst, at han i 1879 var byens største skatteyder med en indkomst på omkring 40.000 kroner, hvilket svarer til langt over 3 millioner kroner i dag.

Bryggeriet var så stor en succes, at man allerede i 1874 foretog en større udvidelse. I 1891 kom den første flaskeøl og dermed behovet for mekaniserede aftapningsanlæg. Det førte til en kraftig udvidelse frem mod år 1900, hvor Th. Schiøtz døde. Efter århundredeskiftet blev bryggeridriften kraftigt koncentreret, også på Fyn, hvor Albani frem til 1934 overtog fire andre bryggerier.

I mere end 150 år har Albani leveret utallige varianter af øl, lige fra Albani 1859 til de almindelige Odense Pilsner og Odense Classic. I 1960 tappede man for første gange Blålys, der er en af de stærkeste julebryg på det danske marked. I 1962 blev giraffen Kalle fundet død i sin bås i Odense Zoo efter at være blevet forgiftet. Albani Bryggerierne havde tidligere benyttet Kalle i sin markedsføring, og den 13. august 1962 lancerede man derfor Giraf Beer for at sponsorere erhvervelsen af en ny giraf. Giraf Beer har en aromatisk smag og en alkoholstyrke på over 10 procent. I 1987 lancerede man øllen Rødhætte, og for at fejre Odenses 1000-års jubilæum skabte Albani i 1988 et særligt bryg, der siden blev til øllen HC Andersen. Den øl frigives hvert år den 2. april på eventyrdigterens fødselsdag, og det er en meget vinøs og undergæret øl med en lang lagringstid.

Den unge enkes succesbryggeri
Den anden store grundpille i Royal Unibrew er Faxe, der nu er koncernens eksportmærke. Historien starter i 1901, hvor ægteparret Nikoline og Conrad Nielsen etablerede Fakse Dampbryggeri. Efter Conrad Nielsens død i 1914 fortsatte hans unge enke virksomheden med stor dygtighed. Virksomheden ændrede i 1914 navn til Faxe Bryggeri, og fra slutningen af 1920erne leverede virksomheden hvidtøl og sodavand til det meste af Sjælland, til Lolland-Falster og til hovedstaden.
Bryggeriet voksede i takt med salgssuccesen, og i 1930erne blev man nødt til at foretage boringer efter de nødvendige mængder vand. I 80 meters dybde nåede man det koralfiltrerede vand, som Faxe Bryggeri siden baserede sin produktion på. Vandet viste sig fremragende til såvel mineralvand som øl, og Faxe Bryggeri begyndte nu også at gøre sig gældende med pilsner- og stærkøl i sit afsætningsområde. Mange vil sikkert endnu erindre barndommens sodavandsmærke ”Faxe Koral” med de farvestrålende bølge-etiketter med varianter som appelsin, citron og ananas, grapetonic og grøn sport.

I 1945 trak Nikoline Nielsen sig tilbage, og ledelsen af Faxe Bryggeri blev overdraget til hendes tre sønner. I 1956 blev bryggeriet omdannet til et aktieselskab, og under brødrenes ledelse udviklede bryggeriet sig støt og roligt. I 1960 blev Nikoline Nielsens barnebarn, Bent Bryde-Nielsen, chef for Faxe Bryggeri. Herefter fulgte udvidelse, lancering af nye produkter og indførelse af moderne markedsførings- og distributionsprincipper og 1970erne blev gyldne år for den sydsjællandske virksomhed. Faxe Fad blev lanceret på såvel dåse som på flaske, og op igennem 1980erne investerede virksomheden kraftigt i salg og marketing såvel som i bryggeriets produktionsapparat. Ikke mindst tyskerne og svenskerne havde fået smag for ”Den store dansken” og “Der grosse Däne”, der var inspireret af Faxe Fad. Stor succes blev også Faxe Kondi, der i dag er en af Danmarks største læskedrikke og i perioden 1996-2001 var hovedsponsor for den danske superliga i fodbold. Faxe Kondi, der blev skabt i 1971, indeholder druesukker og blev indtil slutningen af 1990’erne tappet på ølflasker, hvilket blev genintroduceret i 2012. Blandt selskabets produkter er Faxe Fad, Faxe Pilsner, Egekilde, Nikoline Nielsen og en række læskedrikke som Mirinda, 7UP og Pepsi, der produceres på licens.

Ceres
Den tredje store del af Royal Unibrew er Ceres, der blev grundlagt i 1856 og fik navn efter den romerske gudinde for korn og frugtbarhed. Bryggeriets grundlæggere var M.C. Lottrup, N.S. Aagaard og Knud Redelien, men snart drev M.C. Lottrup bryggeriet alene frem til sin død i 1868. Herefter overtog hans svigersøn, L. Christian Meulengracht, ejerskabet og gennem 1870’erne moderniserede han bryggeriet og byggede et nyt bryghus, maltkælder, kornmagasin og ishus, samt et nyt aftapperi.

I 1898 skiftede ejerskabet af Ceres over til den nystiftede koncern Østjydske Bryggerier A/S, som også omfattede Horsens Bajersk og Hvidtøl Bryggeri, Bryggeriet Vejle og Bryggeriet Fredericia.  I midten af 1920’erne gennemgik Ceres en modernisering, hvor træfadene i lagerkældrene blev udskiftet med aluminiumstanke og hestekøretøjer blev skiftet ud med salgsbiler. I 1956 ændrede firmaet navn til Ceres Bryggerierne A/S, der siden overtog Bryggeriet Vendia og A/S Pompus Fabrikkerne. Blandt produkterne fra Ceres kendes især Royal Export, Royal Classic, Royal Pilsner, Royal X-Mas Blå, Havskum og Ceres Jule-hvidtøl og Ceres Top Pilsner.

Den store fusion
Albani havde siden etableringen i 1859 vokset både organisk og ved opkøb af andre bryggerier. I 1960erne og 1970erne købte Albani yderligere to opkøb på Fyn, men også uden for landsdelen ekspanderede man. I 1956 overtog Albani således Sønderborg Bryghus, i 1986 Bryggeriet Slotsmøllen i Kolding, i 1996 Mineralvandsfabrikken Baldur i Esbjerg og i 1997 Maribo Bryghus.

Efter en fusion med Ceres blev Faxe Bryggeri i 1989 en del af Bryggerigruppen A/S, der i 2005 skiftede navn til Royal Unibrew A/S. I 2000 fusionerede Albani Bryggerierne A/S og Bryggerigruppen. Siden fusionen er der foretaget store investeringer i bryggerierne, og kapaciteten er blevet koncentreret ikke mindst i Faxe. Produktionen på Ceres midt i Aarhus blev således lukket ned i 2008 efter 152 års ølproduktion, hvilket skete efter fusionen med Bryggerigruppen og for at rationalisere. Faxe Bryggeri er koncernens største produktionssted.

Bryggerigruppen A/S blev formelt etableret i 1992 som holdingselskab for de fusionerede selskaber, og der skete også en betydelig udenlandsk ekspansion. I 1999 købte man således Tauras bryggeri i Litauen, der året efter blev udvidet med Kalnapilio-Tauro Grupe bryggeriet. En række andre opkøb er foretaget i Letland og Polen, og senest købte man i 2013 bryggeriet Oy Hartwall Ab i Finland. Siden 2002 har Royal Unibrew samarbejdet med Heineken, hvis øl man tapper og distribuerer i Danmark.

Bryggerigruppen har siden 1998 været noteret på Københavns Fondsbørs, og i dag har selskabet en aktuel markedsværdi på knap 14 milliarder kroner. Selskabet har omkring 14.000 aktionærer. Oprindeligt var Faxe ”blot” et af mange lokale sjællandske bryggerier, men siden 1970erne er Faxe vokset ud af dem lokale baggrund. I første omgang blev Faxe udbredt til hele Danmark, og i dag er Faxe positioneret som det primære eksportmærke på de europæiske og oversøiske markeder.  I det seneste årsregnskab steg omsætningen med 35 procent til 6.054 millioner kroner, og overskuddet blev på 624 millioner kroner efter skat. Med mærker som Ceres, Faxe og Albani har Bryggerigruppen allerede mere end 150 års historie at skåle for.

Læs mere
Royal Unibrew (www.royalunibrew.com)
Albani Bryggerierne (www.albani.dk)
Brandlogo til denne artikel: kilde royalunibrew.dk