Steinberger Alsik Hotel & Spa er toppen af Sønderjylland, men kan hotellet fortsat leve op til sine egne standarder og gæsternes forventninger?
Svaret på det inkluderer både udsigt, overnatning og en morgenbuffet med en dum overraskelse.
Toppen af Sønderjylland
Imponerende er ikke for stort er ord at bruge, når talen falder på Alsik Hotel & Spa i Sønderborg.
Alsik er med sine 24.800 kvadratmeter, 70 meter og 19 etager det største hotel i det dansk-tyske grænseland og blandt de største hoteller i Danmark overhovedet.
Hotellet ligger på Sønderborgs gamle havnefront, hvor moderne arkitektur og nytænkende byggeri møder historiens vingesus og naturen langs Flensborg Fjord.
Hotellet indgik i den masterplan for Sønderborgs havnefront, som den canadiske arkitekt Frank Ghery udarbejdede.
Siden hotellets åbning i forsommeren 2019 har man tiltrukket titusindvis af gæster til ophold, konference og spiseoplevelser.
Det gælder ikke mindst den anmelderroste og Michelinstjerne-tildelte gourmetrestaurant Syttende.
Flot men også lidt slidt …
Vi indfandt os en sommerdag i juli 2024, og vi havde pakket store forventninger til hotellet.
Hotellet er da også flot, og bygningen er imponerende.
Langt det meste står knivskarpt og snorlige, men hvis man kigger nøje efter – helt ned i detaljerne – er der også begyndende tegn på slitage.
Gulvtæppet i gangen på vores sal havde således over 20 pletter af forskellig farve og beskaffenhed.
Ligeledes er væggene flere steder præget af ridser, små huller og behov for opfriskning.
Naturligvis skal man ikke skifte et helt gulvtæppe, bare fordi der er spildt en smule, men måske en gang tæpperens kunne have gjort en forskel.
På værelset var der også en ret stor skramme i væggen, der ikke bidrog til indtrykket af et fejlfrit hotel.
Værelse til 3 … men kun seng til 2
Redaktionen havde booket et standard familieværelse på hotellet.
I bestillingen havde vi naturligvis angivet, at vi var tre personer, der skulle overnatte på værelset.
En oplysning, der i øvrigt blev gentaget i forbindelse med indtjekning i receptionen ved ankomsten.
Vi fik udleveret vores tre nøglekort og tog elevatoren til 4. sal for at tage indkvarteringen i åsyn.
Da vi indtog værelset mødtes vi af en imponerende stor dobbeltseng … men så heller ikke flere sovepladser.
Størrelsen af dobbeltsengen til trods, forestillede vi os ikke, at vi alle tre skulle sove der.
Nuvel, på virkelig gode hoteller er der i visse tilfælde turn-down service, hvor personalet forbereder sengen om aftenen.
Det forlod vi os på. Præcis, hvad der så skete, vender vi tilbage til.
ANNONCE
Udsigt helt i top
I ferieperioden byder hotellets Freia Bar & Lounge på Happy Hour hver dag mellem 15 og 17.
Det tog vi imod, og vi bestilte blandt andet en meget velsmagende Cuba Libre.
Alkoholen blev senere brændt af med en rask gåtur ved havnefronten.
Senere var vi en tur i højderne, nemlig udsigtsplatformen Point of view, hvor hotellet har afsat hele 16. etage med udsigt hele vejen omkring byen.
Fra Point of View kan man nyde den enestående udsigt over Sønderborg og få en god fornemmelse af både byen, kysten og den smukke natur. Vi havde det tilmed helt for os selv, og det var en stor oplevelse med en bjergtagende udsigt.
Det kostede samtidig ikke spor og var nærmest en attraktion i sig selv. Er man gæst i området eller på hotellet bør man ikke snyde sig selv for den oplevelse.
En behagelig oplevelse er også det store badeværelse, der er smagfuldt indrettet og med god plads.
Curlingbarnet på 50+
Og så tilbage til værelset og sengesituationen.
Klokken var nu 20.00 og der var fortsat intet sket.
Et grundigt gennemsyn af værelset og skabe og skuffer afslørede ikke skjulte dyner eller hovedpuder.
Ergo måtte jeg en tur i receptionen for at spørge til nattens arrangement.
I en alder af 50+ er det grænseoverskridende at stille spørgsmålet, om man virkeligt selv skal rede sin seng?
Redaktøren er naturligvis fuldt ud i stand til selv at lægge sengetøj på og lave sig et passende leje for natten.
Derfor følte jeg mig uvilkårligt som et overforkælet curlingbarn, da jeg gik ned i receptionen for at spørge til den manglende soveplads.
Skulle receptionistens tanker have kredset om et ældre, overprivilegeret curlingbarn, blev denne tanke dog skjult til perfektion.
Reaktion var derimod, at vi naturligvis ikke skulle rede sengen selv, og at der øjeblikkeligt ville komme en stuepige for at løse denne beklagelige misforståelse.
Vi havde ganske rigtigt bestilt et værelse til tre overnattende personer, og derfor skulle der selvfølgelig også være plads til tre overnattende personer.
Opredningen blev løst … og dog.
Måtte selv hjælpe til
Snart bankede det på døren, og uden for stod en rar stuepige med favnen fuld af dyne og hovedpude.
Der var dog en vis forvirring omkring opgaven, for tilsyneladende troede hun blot, at dobbeltsengen manglede en dyne.
I hvert fald var hun ikke lige klar på, at det var værelsets sovesofa, der skulle klargøres i stedet.
Og det skulle vise sig vanskeligere end som så.
I hvert fald lykkedes det hende ikke at udtrække sovesofaen trods stor ihærdighed, og derfor trådte far og søn naturligvis til med en hjælpende hånd.
Vi måtte derfor selv flytte et tungt bord og en stor lænestol samt et tæppe, så det overhovedet var muligt at slå sovesofaen ud.
Lige præcis den øvelse var i øvrigt både besværlig og bøvlet, men det gik dog til sidst med fælles hjælp.
At værelset reelt ikke var klart, så man også i antallet af badehåndklæder.
Her var ikke håndklæder til 3 personer, men kun til 2 personer. Det bidrog til følelsen af, at man kom lidt til ulejlighed.
På et hotel af denne kaliber er det sagt på godt jysk en ret træls følelse.
Heldigvis forløb selve natten problemfrit, og man sov glimrende.
ANNONCE
Morgenmad med forviklinger
Midt i sommerferiens spidsbelastede uger vidste vi godt, at morgenmadsbuffeten ville være et tilløbsstykke.
Vi stillede os pænt i kø for at blive lukket ind i det forjættede land med morgenmad, og her var desværre ikke helt styr på tropperne, da folk skulle anvises bord.
Den instruks ignorerede flere gæster imidlertid, hvorefter de bare gik bare ind og kredsede om ledige borde og stole som hajer om et hvalkadaver.
Her var et stort udvalg af morgenmadsprodukter, friskbragt brød, kaffe, te, juice, oste og pålæg samt både kolde og lune serveringer. En sønderjysk frikadelle var meget velsmagende.
En af redaktionens medspisere fandt dog et langt og sort hår i smørret. Da alle rundt om bordet er lyshårede, var det ikke vores, og så var den appetit væk.
Det er næppe en fejl, der er opstået i køkkenet, men i så fald kunne smørret anrettes på anden vis, så man undgik risikoen for, at personen foran fælder ned i maden.
En bedømmelse af hotel og overnatning
Ved udtjekning spurgte receptionisten, om opholdet havde levet op til forventningerne. Det måtte vi så erkende, at det ikke havde med tanke på dels opredningen, dels oplevelsen ved morgenbuffeten.
Vi fik et nedslag på 200 kroner, hvilket selvfølgelig var en imødekommenhed, men det ændrede ikke grundlæggende på opfattelsen.
Alt i alt er selve oplevelsen på hotellet, herunder panoramaudsigten, værelset og morgenmaden, som man kan forvente af et hotel af denne kaliber, og receptionisterne var professionelle og imødekommende.
Det skal dog trække ned, at der ikke var helt styr på morgenmadens seating, at vi fandt et langt hår i smørret, og at hotellets interiør visse steder fremstod lidt træt.
Det er stadig kun ridser i det samlede billede, men den manglende opredning på værelset var en stor fejl, når vi befinder os på et af Jyllands største og fineste hoteller.
Fakta om hotellet
Alsik Hotel & Spa
Nørre Havnegade 21-25
6400 Sønderborg
Web: www.alsik.dk
Besøgt: 24. juli 2024
Karakter: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Se hele skalaen her
Bedømmelsens elementer
+ Panorama og flot udsigt fra værelset
+ Stort og lækkert badeværelse
+ Stor morgenbuffet
– Manglende opredning til den ene gæst
– Køkaos ved morgenbuffet
– Hår i smørret