Rejsekongen Simon Spies

Få har sat et mere blivende indtryk i eftertiden end rejsekongen Simon Spies. Sammen med konkurrenten Eilif Krogager i Tjæreborg skabte Simon Spies fra midten af 1950erne den danske charterbranche.

Simon Spies blev milliardær, førte sig frem med morgenbolledamer og skabte helt bevidst store overskrifter, hvor end han kom frem. Han levede efter mottoet, at dårlig omtale var bedre end ingen omtale.

Opvæksten
Simon Ove Christian Ogilvie Spies kom til verden den 1. september 1921 i Helsingør. Han var skilsmissebarn og blev opdraget under fattige kår af moderen, Emma Spies. Simon var en dygtig skoleelev, og i fritiden begyndte han tidligt små forretninger og handler. Samtidig opbyggede han et grundprincip om kun at bruge halvdelen af sin fortjeneste og spare den anden halvdel. Efter realeksamen læste Simon Spies på universitetet og blev både cand.polit og cand.psych. – i øvrigt begge taget inden for samme år.

Rejsebureauet
I 1953 blev Simon Spies rejseleder i De Forenede Rejsebureauer, og under et ophold på Mallorca fandt han ud af, at der var store muligheder i at udnytte hotellernes ubenyttede vinterpladser. Spanierne holdt jo selv ferie om sommeren, så om vinteren kunne Simon Spies få de ledige hotelpladser meget billigt.

Den officielle startdato for Spies Rejser var 11. november 1956, hvor Simon Spies indrykkede sin første annonce i Berlingske Tidende. Firmaet havde til huse i fætterens og dennes kones lejlighed på Gl. Kongevej. Den 7. februar 1957 drog de første 26 Spies-gæster til Mallorca, og rejsen foregik med tog gennem Europa og derefter med båd. Udrejsen tog 36 timer, og alle deltagere er langtidsgæster. Senere vælger man at benytte busser til Barcelona og derfra videre med båd.

Efterhånden overgik rejsen til at foregå med fly, hvorfor Simon Spies i 1965 køber det konkursramte Flying Enterprise og omdøber det til Conair. Simon Spies var da selskabets største kunde. I 1967 går Conair over til jetfly med købet af tre Boeing 707. Året efter runder man 180.000 gæster. Der oprettes kontorer i Sverige, Norge, Finland og Danmark og omsættes for 150 millioner kroner i 1970. De følgende år går det strygende for Simon Spies. Fra 1975 holder Spies tre sabbatår og overvejer endda at trække sig som formand for koncernen, som han er eneejer af. I 1978 er der 900 ansatte og Simon Spies er god for cirka 650 mio. kr.

“Jeg tjener kun 11 kroner pr. rejse, jeg sælger,
men det bliver jo også til en del,
når jeg sælger 1 million rejser om året.”

Også Spies Rejser rammes af energikrisen i 1970erne, men alligevel opbygger rejsekongen en stadig større pengetank, der fortrinsvis bestod af obligationer og kontanter. I 1980 starter Spies Rejser en afdeling i Jylland, med fly ud af Billund. I de kommende år er fremgangen stor, og omsætningen nærmer sig en milliard kroner. Dermed er han ved at overhale Tjæreborg Rejser.

I 1985 sender Spies Rejser en halv million glade gæster af sted på ferie under varmere himmelstrøg. Igennem alle årene strømmede pengene ind til pengetank, som i 1983 passerede 1 milliard kroner. Den fattige dreng var med egen indsats blevet blandt Danmarks rigeste.

Morgenbolledamerne
Simon Spies solgte syden og sig selv som frisind, sex og frigørelse, og levede selv i luksus. Han troede på penge og egen nydelse, og havde været gift flere gange da han fra 1960’erne begyndte at omgås unge piger – gerne tre ad gangen. Til Simons store fornøjelse opstod der tit stridigheder blandt morgenbolledamerne. De blev hele tiden jaloux på hinanden og prøvede konstant at overgå hinanden. Pigerne blev ofte fundet selskabets salgsafdeling blandt de unge piccoliner.

Spies var også en hård arbejdsgiver, og satte undertiden bevidst de forkerte mennesker til at arbejde sammen, da han fandt det underholdende, når der opstod stridigheder blandt de ansatte.

Om vinteren fik Simon Spies indrettet et af flyene fra sin flåde indrettet til en private fornøjelsestur med indbudte gæster. De normale sæder blev erstattet med bredere sæder, fadølsbar og dansegulv, hvorpå Simon tog på turne for at opleve nye chartersteder.

Udskejelserne
Simon var en levende reklame for sit rejsebureau, og udnyttede skamløst mediernes tørst for sensationer. Han klædte sig i Leopard- og Zobelpels, omgav sig med purunge piger, havde en bil til hver dag i ugen – blandt andet den store Mercedes 600 Pullman – betalte plads til sin stok i det kongelige teater, og deltog i seksuelle eskapader for åbent tæppe. Men han var en mand af folket, og hver gang Simon lavede skandale smittede det positivt af på billetsalget.

Simon Spies nægtede sig ikke noget i livet, og prøvede kræfter med ikke mindst et anseeligt alkoholforbrug og eksperimenterede med alskens euforiserende stoffer. I starten af halvfjerdserne fostrede han ideen til en film, hvor alle skulle bevæge sig baglæns. Der blev lavet en del optagelser til filmen, hvoraf de fleste foregik i hans hus Villa Fjolle.

Simon Spies havde et tæt venskab med Mogens Glistrup, som han mødte under sine studier på Regensen i København. Mogens Glistrup fungerede i en lang periode som rådgiver i juridiske og skattetekniske spørgsmål, ikke mindst i forbindelse med testamentet, som Simon ændrede gang på gang for at sikre sit firma. Venskabet med Glistrup fortsatte livet ud, og Glistrup var med til at bære kisten ved Simons begravelse.

Testamentet
Den 11. maj 1983 giftede Simon Spies sig under ekstrem mediebevågenhed med den unge Janni Brodersen i Holmens kirke. 3000 gæster er indbudt til brylluppet mellem de to hvor aldersforskellen er 40 år. Bryllupskagen er i øvrigt så stor, at den får plads i Guinness rekordbog.

Det udsvævende liv og ikke mindst det store alkoholforbrug sætter dog sin spor og i den sidste periode er Simon Spies tydeligt afmagret og afkræftet. Rejsekongen dør om formiddagen den 16. april 1984 af leversvigt. Han dør hjemme i sin villa på Dreyersvej i Rungsted, som Spies købte i starten af 1960erne, og hvor der i øvrigt lå en en atomsikret bunker under svømmehallen.

“Har De lyst til at være sammen med sure og tvære mennesker i Deres ferie,
ja, så bør De nok vælge et andet rejsebureau.”
Simon Spies 1974

I sit testamente betænkte Simon Spies en række venner og ledende medarbejdere, men langt størstedelen af formuen og hele rejsebureauet tilfalder Janni Spies, der således bliver hovedarving. Der betales 400 mio. kr. i arveafgift, Spies Fonden får 100 mio. kr., og 200 medarbejdere får hver 100.000 kr. fordi, de var ansat i mere end ti år. Resten – svarende til en halv milliard kroner – går til den unge hustru.

Janni Spies sætter sig meget mod forventning for at føre Simons livsværk videre, og udvider blandt andet i 1986 da Conair køber 3 Airbus 300 fly med plads til 298 passagerer.

Den største overraskelse kommer dog 3. marts 1989, hvor Janni Spies køber hele Tjæreborg koncernen, og året efter køber Conair seks Airbus 320 fly med plads til 177 passagerer.

Bankerne tager over
Knud Heinesen ansættes i 1989 som øverste chef og får til opgave at gøre Spies og Tjæreborg til én koncern. Regnskabet 1988/89 betegnes som katastrofalt og vinterprogrammet reduceres med 30-40 pct.

Købet af de nye fly bliver en økonomisk fiasko. Selskabet har brudt med stifterens princip om at handle kontant, og har udvidet flyflåden for lånte penge. Efter golfkrisen i 1991 viser det sig imidlertid hurtigt, at man har forkøbt sig på flyene, ligesom man undlod at afhænde de tre Airbus A300. Leasing af disse tre fly til et ægyptisk luftfartsselskab via en engelsk airbrooker, påførte virksomheden retssager og store tab. I starten af 1990erne styrtdykker antallet af solgte rejser og i 1992 må man afskedige over 650 medarbejdere.

I 1993 bliver Jannis nye mand, FLS-arvingen Christian Kjær bestyrelsesformand i Spies-koncernen. Der forhandles med det tyske luftfartsselskab LTU om et salg af virksomheden og dens store gæld, men planerne opgives og yderligere 130 medarbejdere afskediges.

Underskuddet i 1992/93 bliver på 357 millioner kroner, og dermed tager bankerne reelt magten over Spies-koncernen ved at konvertere gæld på 325 mio. kr. til rentefri, ansvarlig lånekapital. Ved samme lejlighed skød Janni Kjær personligt omkring 100 mio. kr. ind, bl.a. i form af friværdien i et hotel.

I december 1993 trækker Janni og Christian Kjær sig fra Spies-koncernens ledelse og en ny selskabsstruktur gennemføres, hvor man samler både gæld og ejerskabet til alle ni fly i et nyt moderselskab, A/S Conair, der får rejsebureauerne som datterselskaber. Forslaget til en ny struktur kommer fra de banker som har penge til gode i Spies-koncernen, herunder Den Danske Bank, Amagerbanken, Bikuben og Unibank. Underskuddet i 1993 blev på 121,9 millioner kroner for Simon Spies Holding, og i 1994 er egenkapitalen reelt tabt.

Herefter sætter bankerne selskabet til salg og den 15. februar 1996 sælges de nationale charter-klenodier til det engelskejede Airtours og bliver dermed en del af Scandinavian Leisure Group.

I handelen indgik de tre store A300, som Spies i årevis havde forsøgt at sælge. Prisen var sammenlagt 517 mio. kr. inklusive Spies- og Tjæreborg-bureauerne, 50 pct. af aktierne i luftfartsselskabet Premiair samt hangarerne i Københavns Lufthavn. I holdingselskabet Conair forblev seks fly og hotellerne Mercur og Richmond, som køberne ikke ønskede at overtage.

Spies og Tjæreborg havde tilsammen over 85 pct, af det danske rejsemarked, da Janni Kjær købte Tjæreborg i 1989. Ved salget i 1996 var markedsandelen halveret til omkring 40 procent.

Janni og Christian Kjær havde selv foretrukket en dansk eller en skandinavisk løsning, men det lod sig ikke gøre. Janni Kjær mistede dermed Simons livsværk, men nåede dog at trække et trecifret millionbeløb ud af den gamle Simon Spies formue.

Fakta
Simon Ove Christian Ogilvie Spies
Født: 1. september 1921
Død: 16. april 1984

Kilder
www.mytravel.dk
www.spies.dk
Henrik Madsen, “Spies – Et eventyr”, Børsen Bøger, 1994
Keld Jørgensen, “Spies op af mosehullet”, Børsen, 1. juni 1995
Keld Jørgensen, “Spies Koncernen på britiske hænder”, Børsen, 15. februar 1996
Keld Jørgensen, “Lang nedtur på jumbo-klasse”, Børsen, 16. februar 1996
Henrik Lisberg, “Jannis exit”, Jyllands-Posten, 16. februar 1996
Karen Balling Radmer, “Spies’ historie”, Jyllands-Posten, 16. februar 1996

Milepæle
1921: Simon Spies fødes
1956: Spies Rejser starter
1965: Simon Spies starter Conair.
1983: Simon Spies gifter sig Janni Brodersen
1984: Simon Spies dør
1986: Conair køber 3 Airbus 300 fly med plads til 298 passagerer.
1989: Køb af Tjæreborg
1990: Conair køber 6 Airbus 320 fly
1996: Spies/Tjæreborg sælges til Airtours.

Mærsk Skibsrederen