Milepæle for A.P. Møller-Mærsk A/S

Milepæle for A.P. Møller Mærsk koncernenGrundstenen til A.P. Møller-Mærsk koncernen blev formelt lagt med etableringen af A/S dampskibsselskabet Svendborg den 16. april 1904. Det er dog blot en enkelt ud af utallige milepæle i gruppens historie.

22. september 1836
Peter Mærsk Møller fødes i den gamle slægtsgård på Rømø.

2. oktober 1876
Arnold Peter Møller fødes i Dragør.

1884
P.M. Møller flytter med familien fra Dragør til Svendborg i Villa Anna.

Juni 1886
P.M. Møller stifter A/S Dampskibsselskabet Laura der overtager skibet Laura på 320 tons dødvægt.

16. april 1904
Sammen med sin far, kaptajn Peter Mærsk Møller, stifter Arnold Peter Møller Aktieselskabet Dampskibsselskabet Svendborg. Kort efter købes en brugt damper på 2.200 tons dødvægt, der får navnet s.s. Svendborg.

1906
Rederiet modtager sin første nybygning, s.s. Peter Mærsk på 2.200 tdw.

22. august 1912
Skibsreder A.P. Møller etablerer Dampskibsselskabet af 1912, Aktieselskab med base i København. Mærsk-flåden tæller nu seks skibe.

13. juli 1913
Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller fødes.

1915
Rederiet A.P. Møller flytter til større lokaler på Kongens Nytorv 8.

1917
Skibsreder A.P. Møller grundlægger Odense Staalskibsværft der åbner 1. februar 1918.

25. februar 1921
Odense Staalskibsværft byggenummer 1, tankskibet Lifland på 3.850 tdw, leveres til køberen, Det Dansk-Franske Dampskibsselskab.

9. februar 1927
Peter Mærsk Møller afgår ved døden i Svendborg, 90 år gammel.

12. juli 1928
Under navnet Maersk Line etableres en fast linieservice, der forbinder USA og Fjernøsten. Samme år føjes de første fem tankskibe til Mærsk-flåden, der tæller 35 skibe på 163.295 tons dødvægt.

1930
En aktiepost opkøbes i A/S Dansk Industri Syndikat.

1932
Mærsk Mc-Kinney Møller ansættes i Rederiet, og udnævnes i 1938 til prokurist.

1. september 1939
Anden Verdenskrig bryder ud. Samme år indvælges Mærsk Mc-Kinney Møller til bestyrelsen for Dampskibsselskabet Svendborg.

24. maj 1940
To dage efter sit bryllup med Emma Maria Neergaard Rasmussen optages Mærsk Mc-Kinney Møller som skibsreder i Firma A.P. Møller. Kort efter rejser det nygifte par til USA for at varetage forretningerne derfra.

19. februar 1943
Det nuværende Maersk Inc. grundlægges i USA.

5. maj 1945
Ved afslutningen af Anden Verdenskrig havde 148 Mærsk-søfolk mistet livet og 25 skibe var gået tabt. Den resterende flåde talte 21 skibe på 126.684 tons dødvægt.

2. december 1946
I et brev til sønnen formulerer A.P. Møller sætningen om Rettidig Omhu, der bliver et løsen for hele organisationen.

1947
Mærsk Mc-Kinney Møller indvælges i bestyrelsen for D/S af 1912.

1955
Den karakteristiske blå farve introduceres på skibenes skrog. Første skib er m.t. Regina Mærsk.

18. marts 1958
Mærsk Raffinaderiet starter produktion af bygas.

23. november 1959
Officiel indvielse af Odense Staalskibsværfts nye værft ved Lindø.

1960
A/S Roulunds Fabriker ved Odense opkøbes.

9. juni 1962
Danbritkem A/S indvies som Skandinaviens første råplasticfabrik.

8. juli 1962
Skibsreder A.P. Møller opnår koncessionen til efterforskning og produktion af olie og gas i den danske undergrund.

4. juli 1964
Dansk Supermarked A/S grundlægges sammen med købmand Herman Salling.

12. juni 1965
Skibsreder A.P. Møller dør, 88 år gammel. Mærsk Mc-Kinney Møller overtager ledelsen. Flåden tæller 88 skibe på sammenlagt 1.692.967 tons dødvægt.

1967
Maersk Supply Service grundlægges

1. januar 1970
Maersk Air grundlægges.

11. marts 1970
Mærsk Data grundlægges.

1971
Rosti A/S opkøbes.

1972
Maersk Drilling etableres og modtager den første borerig.

1. august 1972
Den første olie produceres fra Dan Feltet i Nordsøen.

1973
Leveringen af selskabets første containerskib Svendborg Mærsk.

1974
Den største VLCC (Very Large Crude Carrier) Kristine Mærsk på 333.000 tdw leveres fra Lindø.

1979
Hovedsædet på Esplanaden 50 indvies.

1. januar 1986
Jess Søderberg udnævnes til skibsreder og optages i Firma A.P. Møller.

15. januar 1991
Mærsk Container Industri A/S grundlægges med fabrik ved Tinglev.

29. marts 1993
Maersk Line overtager ØKs liniefart og bliver dermed verdens største containerrederi.

1. juli 1993
Mærsk Mc-Kinney Møller overlader den daglige ledelse til Jess Søderberg, men forbliver aktiv bestyrelsesformand for Rederiselskaberne.

1. juli 1994
Mærsk Olie og Gas påbegynder olieproduktion i Qatar – Rederiets første oliefelt uden for Nordsøen.

30. januar 1996
Verdens største containerskib på 6.000 TEU Regina Mærsk leveres fra Lindø til Maersk Line.

11. februar 1999
Safmarine Container Lines (SCL) opkøbes.

10. december 1999
Containerrederiet Sea-Land Service Inc. med 70 skibe og 200.000 containere opkøbes. Maersk Line skifter navn til Maersk Sealand.

27. januar 2000
Mærsk Mc-Kinney Møller udnævnes til århundredets erhvervsmand af Dansk Selskab for Virksomhedsledelse.

15. december 2000
Mærsk Mc-Kinney Møller modtager Elefantordenen af Hendes Majestæt Dronning Margrethe II.

27. februar 2001
Mærsk Mc-Kinney Møller udnævnes til æresborger i Svendborg.

16. september 2002
Maersk Sealand opkøber Torm Lines med 8 containerskibe.

6. december 2002
Offentliggørelse af fusionsplaner for D/S Svendborg og D/S af 1912.

13. december 2002
Maersk Medical A/S frasælges.

April 2003
Maersk Air Limited frasælges.

12. juni 2003
På en ekstraordinær generalforsamling fusioneres de to dampskibsselskaber. Det fortsættende selskab tager navneforandring til A.P. Møller – Mærsk A/S.

30. september 2003
Koncessionen i den danske Nordsø forlænges til 2042 – staten optages som 20 procent partner i DUC fra 2012.

15. december 2003
Mærsk Mc-Kinney Møller trækker sig som bestyrelsesformand i A.P. Møller – Mærsk A/S. Han afløses af Michael Pram Rasmussen.

16. april 2004
Rederiet A.P. Møller kan fejre 100 året for stiftelsen af Dampskibsselskabet Svendborg. Flåden tæller over 600 skibe.

20. december 2004
DISA Air sælges til Dantherm.

15. april 2005
DISA Holding sælges til Procuritas.

12. august 2005
P&O Nedlloyd overtages af A.P. Møller – Mærsk A/S.

25. januar 2006
Jess Søderberg præsenterer ny ledelsesfilosofi på VL Døgnet 2006.

9. marts 2006
Mærsk Container Industri AS indstiller produktionen af containere i Danmark

27. juni 2006
Nedjustering af forventningerne til årsregnskabet 2006. Ny ledelsesstruktur med oprettelse af Executive Board.

13. juli 2006
The Maersk Company Limited sælger Salamis Group.

30. november 2006
Første kvartalsmeddelelse fra A.P. Møller – Mærsk.

4. december 2006
A.P. Møller – Mærsk og Teekay Shipping etablerer Swift Tankers.

23. marts 2007
SvitzerWijsmuller køber Adsteam og ænder navn til Svitzer med nu 600 skibe.

30. maj 2007
Odense Staalskibsværft A/S sælger Balti ES Ltd. til Cargotec Corporation.

22. juni 2007
Pressemeddelelse om ledelsesændringer i A.P. Møller – Mærsk.

1. juli 2007
Maersk Logistics speditørdel fusioneres med Damco Sea & Air og omdøbes Damco.

4. juli 2007
Odense Staalskibsværft A/S sælger Volkswerft Stralsund GmbH.

12. juli 2007
Odense Staalskibsværft får kontrakt med EPIC Shipping om 6 ro-ro skibe.

29. august 2007
Halvårsregnskabet for 2007 viser markant bedring for Maersk Line.

5. november 2007
Jess Søderberg afløses som koncernchef af Niels Smedegaard Andersen.

8. januar 2008
Præsentation af operation streamLINE, der skal bringe Maersk Line på ret køl. 3.000 medarbejdere afskediges.

April 2008
Årsregnskabet 2007 viser fremgang for Maersk Line.

17. december 2008
A.P. Møller-Mærsk gennemfører salget af sin 50 procent store aktiepost i det hollandske Martinair Holland N.V. (Martinair) til KLM Royal Dutch Airlines N.V. (KLM). Salget effektueres per 31. december 2008.

14. januar 2009
Maersk Tankers får endelig myndighedsgodkendelse vedrørende købet af svenske Broström AB for 2,8 milliarder kroner. Efter opkøbet er Maersk Tankers verdens førende produkttankskibsrederi med næsten 300 skibe på søen og i ordrebøgerne.

5. marts 2009
Årsregnskabet 2008 viser et overskud på 17,8 milliarder kroner.

31. maj 2009
Søren Thorup Sørensen fratræder som Group CFO og partner.

21. august 2009
Halvårsregnskabet viser et underskud på 3 milliarder kroner.

1. september 2009
Thomas Thune Andersen fratræder som skibsreder og chef for Mærsk Olie og Gas.

1. januar 2010
Trond Westlie tiltræder som nye Group CFO og medlem af Executive Board.

16. april 2012
Skibsreder Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller afgår ved døden, i en alder af 98 år.

14. juni 2013
Det første 18.270 TEU containerskib “Maersk Mc-Kinney Møller” navngives i Sydkorea af Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla. Det største containerskib i verden er opkaldt efter Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller.

5. september 2013
Salg af aktieposten på 31,3 procent i rederiet DFDS, som man fik i forbindelse med salget af NorfolkLine til DFDS. Salget indbringer omkring 1,7 milliarder kroner.

7. januar 2014
A.P. Møller-Mærsk A/S sælger 49 % af sine aktier i Dansk Supermarked A/S til partneren fondene bag Salling, der herefter ejer 81% af Dansk Supermarked. De resterende 19% vil blive solgt i 2019. Den regnskabsmæssige gevinst ventes at blive omkring 14 milliarder kroner

27. februar 2014
Offentliggørelse af årsregnskabet 2013, der viser en omsætning på 266 milliarder kroner og et overskud på 21 milliarder kroner.

31. marts 2014
Mærsk Mc-Kinney Møllers barnebarn, Robert Mærsk Uggla, indvælges i bestyrelsen for A.P. Møller-Mærsk A/S.

2. april 2014
Salg af offshore-virksomheden Danbor AS, der blev stiftet i 1974. Virksomheden havde mere end 500 ansatte og omsatte i 2013 for over 500 millioner kroner.

25. februar 2015
Offentliggørelse af årsregnskabet 2014, der viser en omsætning på 47,6 milliarder dollar og et overskud på 5,2 milliarder dollar. Regnskab offentliggøres ikke længere i danske kroner.

Juli 2015
Vagtskibsselskabet Esvagt A/S sælges for 4,1 milliarder kroner. A.P. Møller-Mærsk A/S ejede 75 % af selskabet.

22. september 2016
A.P. Møller-Mærsk A/S meddeler, at koncernen vil blive opslplittet i to enheder med Transport & Logistics som det fortsættende, mens Energy inden for 24 måneder kan blive solgt, fusioneret eller børsnoteret.

Tidslinjen må gengives med www.elex.dk som kilde

Mærsk Skibsrederen